TAM-arkiv mobilmeny

Researching the beloved and hated open-plan office

Published on August 4, 2023 by Lars Carlén Translation from Swedish by Andreas Lindahl Miranda Cox is a doctoral student in History of Science and Ideas at Uppsala University. She is doing research on how it was possible to launch the open-plan office in Sweden. Photo: Lars Carlén Open-plan offices are still of great importance…

Hospital counsellors grasp the entire persona

Published on August 1, 2023 by Leif Jacobsson Translation from Swedish by Andreas Lindahl Today, the health and medical care counsellor is the psychosocial expert in healthcare, but the profession has evolved over time. TAM Archives has published a collection of professional memories in which the health care counsellors themselves have their say. ”To work…

Sjukhuskuratorerna ser hela människan

Idag är hälso- och sjukvårdskurator den psykosociala experten inom vården, men professionen har utvecklats över tid. TAM-Arkiv har givit ut en yrkesminnesinsamling där sjukvårdkuratorerna själva kommer till tals. ”Att arbeta inom psykosocialt arbete är att använda sig själv som instrument” skriver Mariann Olsson i förordet till boken. I den antologi med minnen från sjukhuskuratorer –…

Technology and the bureaucratization of emotions

Published on July 26, 2023 in Nio till Fem By Daniel Bodén (Translation by Andreas Lindahl) For many readers, words such as bureaucracy or emotions may be perceived as opposites. While bureaucracy evokes associations of governance and objective rationality, emotions allude to ideas about something spontaneous and personal. You can’t let emotions control your work!…

Tekniken och känslornas byråkratisering

För många läsare kanske ord som byråkrati eller känslor upplevs som varandras motsatser. Medan byråkrati väcker associationer om styrning och objektiv rationalitet så anspelar känslor på idéer om något spontant och personligt. Man kan ju inte låta känslorna styra arbetet! Och inte heller styra känslorna! Eller? Inom samhällsvetenskapen har det de senaste decennierna kommit att…

Hur ska vi använda datakraften?

Finns det likheter när det gäller den debatt som fördes om datoriseringen 1980 och debatten som idag förs om Virtual Reality? Lars Håkansson – fil.kand i ekonomisk historia – reflekterar i denna artikel i senaste tidskriften Nio-Fem (nr 1, 2023) över hur en TCO-konferens om datorisering 1980 kan belysa dagens debatt. TCO anordnade 1980 konferensen…

Goda möjligheter för fackförbunden att rekrytera medlemmar med influencers, menar experten Johannes Gustavsson. Del 3 i en artikelserie om influencer marketing.

Johannes Gustavsson föddes 1997. Trots att han är ung, ser han ändå stora skillnader i hur han använder internet jämfört de som är födda 2000 och framåt. Han har skrivit böckerna ”Uppfödd på nätet” och ”Influencer marketing i praktiken” och driver Infly som är en byrå och agentur för influencers. Utvecklingen av fenomenet influencers går…

When the meeting goes digital

Publicerad den juli 12, 2023 av Gästskribent (Translation by Andreas Lindahl) How are social services affected by meetings with their clients becoming digital? In the latest edition of the magazine Nio-Fem Nio-Fem_nr-1-23_webb.pdf (tam-arkiv.se) there is a text by Kristofer Hansson – senior lecturer in social work – about how the covid-19 pandemic came to affect the work of social…

När mötet blir digitalt

Hur påverkas socialtjänsten av att mötena med deras klienter blir digitala? I det senaste numret av tidskriften Nio-Fem Nio-Fem_nr-1-23_webb.pdf (tam-arkiv.se) återfinns en text av Kristofer Hansson – lektor i socialt arbete – om hur covid-19-pandemin kom att påverka socialttjänstens arbete. Digitaliseringen av arbetslivet förändrar hur vi människor möts. Skärmen, kameran, den digitala mikrofonen och ny…

Akavia ser potential i att samarbeta med influencers. Del 2 i en artikelserie om influencer marketing.

Sedan Akavia grundades 2020 har fackförbundet använt flera olika kommunikationsverktyg, exempelvis annonsering i tunnelbanan i Stockholm. Som en relativt nybildad organisation är ett prioriterat mål att öka kännedomen för fackförbundet. Att fördjupa relationen till medlemmarna är ett annat viktigt mål. Joseph Borenstein är chef för Kommunikation och Varumärke på Akavia. Tidigare har han arbetat på…