TAM-arkiv mobilmeny

Goda möjligheter för fackförbunden att rekrytera medlemmar med influencers, menar experten Johannes Gustavsson. Del 3 i en artikelserie om influencer marketing.

Johannes Gustavsson föddes 1997. Trots att han är ung, ser han ändå stora skillnader i hur han använder internet jämfört de som är födda 2000 och framåt. Han har skrivit böckerna ”Uppfödd på nätet” och ”Influencer marketing i praktiken” och driver Infly som är en byrå och agentur för influencers.

Johannes Gustavsson är expert på influencer marketing.
Under en föreläsning nyligen berättade Johannes Gustavsson från Infly om att stora influencers idag nästan är egna mediehus. Foto: Lars Carlén.

Utvecklingen av fenomenet influencers går snabbt. Att vara influencer handlar inte länge enbart om att ta betalt för att på ett personligt sätt göra reklam för produkter via sociala medier.

─ Idag fungerar populära influencers som egna mediehus. De skriver böcker, gör poddar och lanserar egna produkter.

Större variation av influencers

Influencers kommunicerar om allt fler ämnen. Även om många influencers är unga, finns det numera populära influencers i alla möjliga åldrar. När det här skrivs har exempelvis Lady Silver, 85 år, över 33 000 följare på Instagram och Vintagemannen som är 72 år, har nära 41 000 följare på Instagram.

─ Bilden av influencers som unga tjejer som sminkar sig och tar selfies i spegeln är orättvis. Det finns influencers som är läkare, sjuksköterskor, lärare, ekonomer och politiska experter – som gör innehåll om sina områden för en engagerad publik, säger Johannes Gustavsson.

I allt fler sammanhang

Trots att influencer marketing bara funnits i Sverige i omkring ett decennium, tar vissa influencers stor plats. En del har ett så stort genomslag att det i praktiken skulle vara svårt för en del andra samhällsaktörer att tacka nej till att medverka tillsammans med dem. Ett exempel var när Theresé Lindgren intervjuade samtliga ledare för riksdagspartierna inför valet 2022.

Ett råd är att testa kampanjer med olika influencers

Det finns fackförbund som har erfarenhet av samarbeten med influencers, men än så länge har det skett i liten skala. Så vilken slags kampanjer skulle det kunna vara framöver?

─ Det skulle kunna handla om att förändra bilden av ett visst yrke eller att stärka en yrkesrolls anseende i en viss målgrupp. Det skulle kunna handla om att låta influencers ”vara” barnmorska eller polis för en dag. Influencers når ut både brett och till nischade målgrupper, som kan påverkas inför ett val av utbildning till exempel, konstaterar Johannes Gustavsson.

Johannes Gustavsson som arbetat med influencerkampanjer om allt från att få ungdomar att välja att köpa svenskproducerade livsmedel till försiktighet kring alkohol. När det gäller betalda samarbeten med influencers är några råd till fackförbund att inte bara testa med en influencer, utan att göra kampanjer med i varje fall tre olika. Helt enkelt att ge influencer marketing en ordentlig chans och att utvärdera efter några kampanjer. Han tycker det är viktigt att ha en långsiktig plan för influencer marketing. 

─ Titta också på vilka av ert fackförbunds medarbetare och medlemmar som har många följare inom sociala medier och fråga dem om de har möjlighet att aktivt kommunicera för organisationen i sociala medier.  

Text: Lars Carlén