Månadens dokument januari 2015: En utställning kring riktig kost

”Vi vill sätta
STOPP FÖR
• fett och sött i överflöd
• onödiga kalorier
• jäkt och oregelbundna måltider”

Såhär efter julens och nyårets festligheter med god mat och dryck är det nog många nyårslöften som handlar om att bli hälsosammare detta år. Hälsa var också ett ämne som låg Hushållslärarnas riksförbund varmt om hjärtat, att döma av månadens dokument. ”Stopp – tänk på hälsan!” är namnet på en vandringsutställning skapad av Hushållslärarnas riksförbund.

Utställningen finns dokumenterad i Hushållslärarnas riksförbunds arkiv, med fotografier, instruktioner, utställningsmaterial och pressklipp.

Citatet ovan är taget från en annons i tidningen Norra Västerbotten. Annonsen gör reklam för utställningen "Stopp - tänk på hälsan!", som visades 3-8 oktober 1966 i Skandiahuset i Skellefteå. Besökarna välkomnas till en kostutställning med ”värdefull information om allsidig och fullvärdig kost för bättre hälsa.” Innan dess hade utställningen visats i Stockholm, nu var första gången den skulle visas på landsorten. Anordnare av utställningen i Skellefteå var en lokalavdelning av Hushållslärarnas riksförbund.

Stopp! 

Utställningen berättar om vad och hur man inte ska äta: för mycket fett och för jäktigt. Frukosten slarvas det för mycket med. En snabbfrukost bestående av kaffe, wienerbröd och cigarett rekommenderas inte som morgonmål. Istället kan en ordentlig frukost bestå av en tallrik rågmjölsgröt, smörgås med ost och paprika och ett glas juice. "Pigg hela dagen med morgonmål i magen" är hushållslärarnas devis för frukostbordet.

 

1.
1. Instruktion till monter 8: Tre exempel på frukostar.
2.
2. Hur skissen/instruktionen till monter 8 utfördes under en utställning. Till vänster överstruken frukost med kaffe och cigarett, till höger två frukostar som ger en god start på dagen.

En annan uppmaning var att justera inkomster och utgifter, det vill säga, se till att äta lagom mycket i förhållande till ens energibehov. Detta illustrerades bland annat med en motionscykel och två chokladbitar. För att förbränna de 100 kalorier som finns i två små chokladbitar behöver man cykla i tolv minuter.

Familjemedlemmarnas måltider 

Hur många kalorier man bör få i sig per dag illustrerades på utställningen med hjälp av en fiktiv familj. Familjen består av pappa Erik, 42, mamma Alice. 40, dottern Eva-Lotta, 19 och sonen Pelle, 14. Pappa Erik är byggnadsarbetare och arbetar med att bygga Essingeleden. Mamma Alice är snabbköpskassörska, dottern arbetar som kontorist och Pelle går i skolan. Familjens olika måltider beskrivs: morgonmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål.

Bilden ovan visar två skyltar från utställningsmaterialet. De visar dagsbehov av kalorier och olika viktiga näringsämnen för mamman och pappan i den fiktiva familjen. Färgerna representerar dagens olika måltider. Röd = frukost, lila = lunch, orange = mellanmål, grön = middag och brun = kvällsmål. Som synes är mamma Alice staplar mycket kortare än pappa Eriks, då han jobbar som byggarbetare och hon jobbar i kassa.

Hur utställningen ska sättas ihop är noggrant beskrivet i en instruktion (se dokumenten i högerspalten). Där kan man läsa att utställningsbord nummer 10 ska innehålla familjemedlemmarnas lunch.

Far har med sig en matsäckslåda med tre pannbiffar, stekt lök och kokt potatis, samt en ostsmörgås. Mor lagar mat hemma: fransk omelett på två ägg, ett halvt paket amerikansk grönsaksblandning och skummjölk. Dottern äter på kontoret: en mastig lunchrumsjägarbiff med brunsås, potatis och vitkålssallad. Pelle som äter skollunch får två skivor blodpudding med lingon, en hård smörgås och 3 dl mjölk.

Hur bord 10 gestaltades syns ovan. Utställningsarrangörerna har presenterat maträtterna tillsammans med staplarna som visar kaloriinnehåll och näringsinnehåll, samt en symbolisk klocka som visar vilken tid måltiden intogs. Pappa Eriks lunchklocka visar på kl 9, en tidig lunch då han arbetar som byggarbetare.

Fritt fram!

För att vi ska undvika att bli felnärda har hushållslärarna några råd om vilken kost det är "fritt fram" att äta. Kort sammanfattat: mer grönsaker, frukt och potatis, mer mjölk, mer magert kött och fläsk, mer fisk och mer bröd och spannmål. Enligt mer specifika råd så får man dricka 1 stort glas mjölk (gärna skummjölk), äta 3 skivor bröd (gärna fler!), tre smörkulor (MEN INTE MER). Rikligt med grönsaker i alla färger, lever någon gång i veckan och ett rejält morgonmål varje dag.

Några näringsrika recept från 1966

Med i arkivmaterialet finns även ett häfte med Konsums råd och recept från 1966. Om häftet var med i utställningen eller om det bara utgjort inspiration framgår inte. För den som vill laga näringsriktig mat enligt 1966 års rekommendationer finns det råd att finna i häftet. "Ett nytt år med nya föresatser" skrivs det i inledningen - "men det är svårt att få pengarna att räcka till efter helgens utsvävningar. Här ger vi förslag på några rätter, bra ur näringssynpunkt och överkomliga i pris." Vad sägs om Lever i tomatsås eller spenatsufflé med falukorv? Recepten finns beskrivna på bilden nedan, det är bara att laga på (klicka på bilden för en uppförstorad bild).

Bon appéit!

Av: Maria Jonsson, TAM-Arkiv

Utställningsanvisningar: "Stopp tänk på hälsan!"

Preview of file F2_2_1_HLR_Kostutstallning_Instruktion_2_Skarm_1.pdf at http://www.tam-arkiv.se/share/proxy/alfresco-noauth/tam/content/workspace/SpacesStore/d0a979b6-ebe8-4094-ab15-a5acb8cda28b with style doc is not available.

Skisser och instruktioner för hur skärmar, bord och utställningsmaterial kan presenteras för utställningen "Stopp tänk på hälsan" som anordnades 1966.