TAM-arkiv mobilmeny
Du är här: Startsida  ▸ Månadens dokument april 2014: Havsminnen

Månadens dokument april 2014: Havsminnen

Svenska fartygsbefälsföreningen (SFBF) grundades år 1907 i Stockholm av fartygsbefäl från hela landet. Ny teknik ruskade om livet till havs och i hamnarna och många andra yrkeskårer till havs organiserade sig vid den här tiden för att bevaka sina intressen och så gjorde även sjöbefälen. Sjöbefälen är de som är närmast ansvariga på ett fartyg både för manskap och last.

Minnen från livet till sjöss

SFBF Nautisk tidskrift 1992 med upprop novelltävling

1992 gjorde TAM-Arkiv en yrkesminnesinsamling om fartygsbefäl tillsammans med Sjöhistoriska museet och SFBF. Insamlingen gjordes som en novelltävling som utlystes bland annat i nautisk Tidskrift.

Anders Öhmans bidrag till novelltävlingen om fartygsbefälsminnen börjar: ”I Rio mötte jag den Stora kärleken. Min korta sjömanskarriär var nära att sluta i famnen på sköna Celita Santos med smal midja och en hes stämma, som talade spanska, engelska och några ord svenska”. Han skriver om sitt liv på sjön under 1950-talet. Han avhandlar tatueringar, det hårda arbetet, den hårda jargongen, hierarkierna, kläderna, båtarna men även kärleken till havet och att vara till sjöss.

Bland minnena finns ovärderlig information om livet på och runt lastfartygen under andra halvan av 1900-talet.

M/S Sabang

I Fartygsbefälens arkiv på TAM-Arkiv finns en detaljrik teckning över hur en båt kunde vara lastad, vad lasten innehöll och vart den skulle. M/S Sabang på väg hem från Khorramshahr vid gränsen mellan Iran och Irak och hade bland mycket annat i sin last lammskin, torkade aprikoser och bomull till Le Havre, Hamburg, Rotterdam eller Amsterdam.

M/S Sabangs vykort

Fakta om M/S Sabang finns på denna hemsida. Hon har även blivit byggmodell.

Sveriges första kvinnliga sjöbefäl

Sveriges första kvinnliga sjöbefäl var Maria Björnstam som tog sjökaptensexamen 1970. Att som kvinna få jobb på fartyg var inte det lättaste. Förevändningar som att en kvinna inte kunde dela toalett med män togs till för att inte släppa ombord henne. Maria var från början inställd på befälsbefattning och för att ens få börja utbildningen var alla tvungna att ha 36 månaders dokumenterad tid i arbete på sjön. Ombord kom hon iallafall till slut och både utbildade sig och blev sjökapten. Maria Björnstam uppmärksammades på detta sätt i Nautisk tidskrift. I Sjömanskyrkans tidning från 2009 finns en intervju med henne där hon berättar om sitt liv.

Av: Malin Ehnebuske, praktikant på TAM-Arkiv